7 سوژه هفته از میراث فرهنگی/
برکناری مدیر موزه ملی ایران / هویت مرد اشکانی دردسرساز شد-حفر تونل 200 متری زیر بافت تاریخی یزد برای ایجاد موزه قنات!
برکناری آزاده اردکانی از مدیریت موزه ملی ایران، خودداری شهرداری ایذه از نصب تندیس مرد اشکانی به بهانه نامشخص بودن هویتش، تبدیل مجموعه جهانی بیستون به پارک ،حفر تونل 200 متری زیر بافت تاریخی یزد و ... مهمترین اخبار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اینکه سخنگوی قوه قضاییه برخی دستگیرها در موزه ملی ایران را تائید کرد با حکم رئیس سازمان میراث فرهنگی داریوش اکبرزاده به عنوان سرپرست جدید موزه ملی ایران منصوب شد.

داریوش اکبرزاده پیش از این مسوول بخش کتیبه‌های موزه ملی بوده است.

وی با تایید این خبر به خبرنگار مهر گفت: از روز دوشنبه در این سمت مشغول به کار شده ام و امیدارم بتوانم موفق شوم.

تبدیل هشتمین میراث جهانی ایران به پارک!

مسئولان شهری بیستون قصد دارند شهر اشکانی بغستان در حریم مجموعه میراث جهانی بیستون را به پارک تبدیل کنند به طوری که اکنون قسمتهایی از این محوطه تاریخی خاکبرداری، تخریب و تسطیح شده است.

با وجود تذکر باستان شناسان مبنی بر اجتناب از تغییرات غیرکارشناسی در مجموعه "دامنه پارتی بیستون" یا "شهر کهن بغستان"، متاسفانه به تازگی شهرداری بیستون به منظور تبدیل این محوطه به پارک، قسمتهایی از این محوطه تاریخی را خاکبرداری، تخریب و تسطیح کرده است.

همچنین قرار است پارک موجود در قسمت ورودی محوطه میراث جهانی بیستون تخریب شود و به "محوطه تاریخی دامنه پارتی بیستون" انتقال یابد.

هویت مرد اشکانی دردسرساز شد

مجسمه مرد اشکانی که مسئولان شهری ایذه در استان خوزستان برای ساخت آن 300 میلیون تومان هزینه کرده اند، به دلیل برخی مخالفتها مبنی بر نامشخص بودن هویت مرد اشکانی هنوز در زیرزمین مدفون است.

سال گذشته مسئولان شهرداری ایذه در استان خوزستان تندیس فلزی مرد اشکانی که به مرد شمی یا مرد پارتی نیز مشهور است را با هزینه 300 میلیون تومان ساختند و قصد داشتند تا آن را در میدان الیما ایذه نصب کنند اما برخی دیگر از مسئولان استانی با این اقدام مخالفت کرده و اعلام کردند که وقتی نمی دانیم مرد اشکانی چه کسی بوده و چه شخصیتی داشته چرا باید تندیس آن را در میدان اصلی شهر ایذه نصب کنیم.

به همین منظور اکنون تندیس مرد اشکانی که مدتها در انتظار تعیین تکلیف بود، در خاک مدفون شده است تا روزی یا هویتش مشخص شود و یا مسئولان این شهر یادشان بیفتد که تندیسی از مرد اشکانی با هزینه ای بالغ بر 300 میلیون تومان ساخته اند ولی آن را در خاک مدفون کرده اند!

نگرانی اهالی فرهنگ از همسایگی موسسه حکمت و فلسفه با یک مجتمع تجاری

ایجاد ساختمانی با کاربری تجاری در حریم موسسه تاریخی حکمت و فلسفه موجب نگرانی محققان و اندیشمندانی شده است که سالها به این مرکز رفت و آمد داشته‌اند. آنها معتقدند که این ساختمان به عنوان یادگار "هنری کربن" و "جلال الدین همایی" نباید تحت الشعاع یک مرکز تجاری قرار بگیرد.

ساختمان هشت طبقه تجاری در حریم ساختمان تاریخی موسسه حکمت و فلسفه واقع در محله امیراکرم تهران با قدمت پهلوی اول در سال 83 به شماره 11204 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

غلامرضا اعوانی، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به خبرنگار مهر گفت: ساخت یک مجتمع تجاری هشت طبقه روبروی ساختمان تاریخی و ثبت شده موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تهدیدی برای حریم این بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی و بافت فرهنگی خیابان آراکلیان تهران تبدیل شده است.

وی گفت: خیابان شهید آراکلیان عرض باریکی دارد که ایجاد یک مجتمع تجاری هشت طبقه در آن، این خیابان را بسیار شلوغ می کند. وقتی اینجا مرکز تجاری شود؛ هیاهوی رفت و آمدها نیز بیشتر می شود در حالی که تمام رفت و آمدها در این خیابان و موسسه مربوط به قشر فرهنگی بوده و هست.

حفر تونل 200 متری زیر بافت تاریخی یزد برای ایجاد موزه قنات!

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در حالی مراحل نهایی را سپری می کند که مدیرعامل گروه هتلهای مهر در زیر بافت تاریخی و ثبت شده این شهر، تونلی به طول 200 متر برای ساخت موزه قنات ایجاد کرده است.

این تونل برای اتصال دو هتل مهر و لب خندق متعلق به مدیرعامل این هتلها ایجاد شده و در این بین برخی از قناتهای موجود در مسیر تونل توسط پیمانکار مسدود شده است. ضمن آنکه این مسیر قدیمی ترین قسمت بافت تاریخی و متعلق به دوره ایلخانی است.

اما محمد حسین محتاج الله، مدیرعامل گروه هتلهای مهر این موضوع را تکذیب می کند و می گوید: حدفاصل میان هتل تاریخی لب خندق و هتل مهر محدوده ای 200 متری است که از حدود 450 سال پیش قناتی در این محل بوده که این دو هتل را به هم متصل می کرده است.

وی به خبرنگار مهر می گوید: قصد داریم تا این قنات را احیا کرده و محل این قنات را بازتر کنیم تا برای بازدید گردشگر از قنات ها و نحوه کارکرد و ایجاد موزه قنات آماده شود به همین دلیل این موزه که اکنون در مرحله کار کارشناسی است تا 6 ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

محتاج الله اظهار می کند که برای این اقدام از سازمان میراث فرهنگی یزد مجوز دارد.


صدور مجوز تجاوز به عرصه یخچالهای سیرجان توسط معاون میراث فرهنگی

یخچالهای دوقلو و طبیعی سیرجان استان کرمان داده در سال 84 به شماره 11875 جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی قرار گرفت و عرصه و حریم آن مشخص و تصویب شد. با این حال در عرصه این یخچالها ساختمانی دو طبقه در مالکیت شخص حقیقی وجود داشت که مالک آن تنها می توانست تا پایان عمر مفید، ساختمانش را نگه دارد از سوی دیگر اجازه هیچگونه ساخت و سازی طبق ضوابط حریم را در آن مکان نداشت.

اما در سال 87 مالک این ساختمان از سازمان میراث فرهنگی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد با این مضمون که قصد دارد این ساختمان را تخریب کند و ساختمانی بلندتر به جای آن بسازد اما سازمان میراث فرهنگی چنین اجازه ای را به او نداد.
این اعتراض بدان جهت بود که طبق ضوابط عرصه این اثر، هر گونه اقدامی که منجر به تخریب عرصه و اعیان اثر تاریخی شود، ممنوع است.

آذرماه سال گذشته نامه ای تنظیم و در آن قید شد که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به منظور تامین زمین معوض با توافق مالک و یا خرید ملک طرف مدت ده روز اقدام کند. همچنین در صورت انجام نشدن این مورد، مجوز ساخت و ساز و احداث بنا تا حد ارتفاع موجود اثر با نمایی کاهگلی که تقریبا 11 و نیم متر است اقدام شود.

از آنجایی که مهلت ده روزتمام شد و هیچ وقت این زمین از سوی سازمانهای استانی خریداری نشد؛ مالک اکنون می تواند در عرصه یخچالهای طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی برخلاف ضوابط به ساخت ساختمانی جدید با ارتفاعی هم اندازه ارتفاع یخچالها اقدام کند! اما درحال حاضر اقدامی انجام نداده است چون قیمت زمینهای این محدوده بالا رفته و مالک هنوز امیدوار است که سازمان میراث فرهنگی ملکش را خریداری کند!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا